Să ucizi o pasăre cântătoare – Harper Lee

Despre autoare: “Harper Lee s-a născut în Monroeville, Alabama, în 1926. A studiat dreptul, apoi s-a stabilit în New York, dedicându-se scrisului. “…Sa ucizi o pasăre cântătoare” (publicat la 11 iulie 1960) este singurul ei roman, distins cu Premiul Pulitzer în 1961 și ecranizat în 1962 în regia lui Robert Mulligan. Deși s-a bucurat de un success remarcabil, Lee și-a înterupt activitatea literară, mutându-se înapoi în Monroeville, unde duce o viață retrasă împreună cu sora ei, Alice.” (din prefața cărții)

DSC06598

“Nimeni nu-și dă seama că îi place să respire.” – O realitate care m-a izbit ca un aer înghețat după ce subconștientul a pipăit sensul. Mi-am zis după ce am terminat de citit: “Cred că în această frază scurtă se poate rezuma întreaga carte, și, mai mult decât atât, toată existența noastră!”

Sunt convinsă că foarte mulți dintre voi ați citit sau măcar ați auzit o vorbă zburândă despre această carte, nu cred că trebuie să scriu ceva despre povestea în sine, doresc a exprima de ce este, din punctul meu de vedere, o capodoperă a literaturii universale și de ce trebuie citită de cei care nu au făcut acest lucru încă.

Îi spuneam lui Roxtao într-un e-mail, după ce am citit cartea: “Într-adevar, nu o face povestea o capodoperă, cât personajele atât de admirabil definite prin intermediul poveștii. Acum ca am terminat-o, parcă ceva a rămas suspendat în aer, parcă nu s-a terminat.”

E una din “cărțile viețuitoare”, cum îmi place mie să le numesc, ce își mențin amploarea și farmecul în timp, indiferent dacă acesta se dilată sau se risipește în detalii, pagini care pur și simplu nu zboară de pe masa timpului. Mi-a plăcut felul de a nara a lui Scout Finch, un povestitor mărunt ca vârstă, cu un curaj și o demnitate după care oamenii mari încă tânjesc. Dar cel mai mult mi-a plăcut aura misterioasă a acestei cărți, o poveste ce înglobează alte povestiri de sine stătătoare, legate între ele de un drum prăfuit pe care se întrevede un câine turbat. Fiecare personaj este o poveste unică.

Suspans. Amuzament pe alocuri. Emoție. Copilărie. Nedreptate. Rasism. Într-un cuvânt, Realitate.

Referitor la film, l-am vizionat, dar nu mi-a trezit sentimentul lecturării; într-adevar suntem obișnuiți cu alte imagini cand vine vorba de film, de alte interpretări. Desigur, asta nu este neapărat o explicație, mie personal imi plac nespus imaginile alb-negru, dar filmul mi s-a părut fad, fără trăire în comparație cu acea ivire a curcubeului de fiecare dată când “întorci foaia” – nu în sens peiorativ.

Concluzie: Cu siguranță, o carte care tinde spre infinit!

Detalii:
Titlul original: To Kill a Mockingbird
Traducere din limba engleză: Tatiana Malița
Anul apariției: 2014
Nr de pagini: 368
Gen: Bildungsroman modern
Disponibil la Editura POLIROM (Top 10+)

O părere la “Să ucizi o pasăre cântătoare – Harper Lee”

Lasă un răspuns

