#femeipebune întâlnite în cărți

Întotdeauna am simțit un fel de mândrie subtilă când, pierdută printre cuvintele vreunui roman, personajul principal întruchipa o femeie cât zece bărbați la un loc. Și, deși acest lucru nu se adeverește doar pe fila scrisă, femeia a fost întotdeauna privită ca o forță a naturii, caracterizată de puterea ei incredibilă, care izvorăște chiar și din pămând arid câteodată, și de o dragoste infinită, oferită necondiționat, chiar și în cele mai inumane condiții.

#femeipebune au traversat dintotdeauna literatura, le-am “întâlnit” cu toții pe Vitoria Lipan (“Baltagul” – Mihail Sadoveanu), tipul muntencii inteligente și abile, obișnuită cu asprimea vieții și cu exactitatea datinilor, pe Mara – Ioan Slavici, pe Elizabeth Bennet (“Mândrie şi Prejudecată” – Jane Austen) sau pe “Jane Eyre” – Charlotte Brontë, toate aceste exemple ne-au oferit monstre de convingere, de singuranță de sine, câteodată în ciuda barbarismului, de agerime, de ambiție (aici o amintesc și pe Scarlett O’Hara din “Pe Aripile Vântului” – Margaret Mitchell), dar mie acum îmi revine responsabilitatea de a îmi reaminti personaje feminine, care au lăsat dâre adânci în evoluția mea de cititor, dar și ce alte cărți mi-au mai atras atenția în ultimul timp, cu personaje feminine, de care mi-ar plăcea să iau aminte.

personaje feminine din literatura
Surse imagini: Jane Eyre, Vitoria Lipan, Tess D`Uberville, Janie Starks, Scarlett O’Hara, Elizabeth Bennet

Dacă în ultimul articol (despre aniversarea blogului) am menționat deja prima mea recenzie, “Splendida cetate a celor o mie de sori”, o voi aminti și de această dată, pentru că cele două personaje principale feminine mi-au apărut ca două importante lecții de viață, fără de care acest articol nu ar fi fost posibil. Și pe atunci, când povestea făcea încă să îmi tremure corpul, spuneam așa:

“Este o poveste tulburătoare, scrisă prin ochii a două femei, Mariam și Laila, două destine care se unesc la o răscruce de viață pentru a aduce cititorului atâtea dovezi de neputință și sacrificiu, într-o lume și într-un timp („al ocupației sovietice, jihadului dus împotriva ei, războiului civil și al terorii instaurate de regimul taliban”) care par utopice, a căror dimensiuni par a se întinde dincolo de sfera realității și înțelegerii noastre.” (mai multe puteți citi aici)

Această incursiune în inumanitatea acelor timpuri, mi-a amintit și de personajul feminin, întruchipat de Thomas Hardy, romancier și poet englez, în romanul “Tess D‘Uberville”, o femeie caracterizată de tărie, în ciuda condițiilor precare (sărăcie, abuz) și voința de nestăvilit de a o lua de la capăt. Îmi amintesc cât de impresionată am fost când am citit acestă carte, la o vârstă cam prematură, zic eu.

#femeipebune

O altă carte, ce ar putea fi catalogată și ca autobiografie, pentru că descrie o poveste reală ce s-a întâmplat în perioada celui de-al Doilea Război Mondial, este “Între cer și pământ” și prezintă viața a două femei, Anica (și protagonist și narator) și Marta, doctor pasionat și săritor, ce trăiește momente inumane, care pică greu imaginației cititorului. Ambele “femei pe bune” din aceste memorii întăresc, în ciuda îndoielii cititorului, acea veche sintagmă de “renunțare la sine pentru iubire”, acea iubire care face bine însă.

Și pentru că sunt și alte personalități feminine din literatură asupra cărora merită să ne aplecăm cu simțurile ciulite, voi adăuga la aceste rânduri și cărțile pe care mi-ar plăcea să le citesc, și anume: “Their Eyes Were Watching God” Zora Neale Hurston (incluzând și filmul aici, pe care mi-ar plăcea să-l vizionez cât de curând) și “Cel care mă așteaptă” Parinoush Saniee.

Voi ce recomandări de lectură, cu personaje principale feminine, puteți adăga la acest articol?

De asemenea, trebuie să vă povestesc și cum am ajuns la ideea articolului: recent am descoperit campania #femeipebune, organizată de Lactacyd România, pe pagina de Facebook, și cum surprizele nu sunt de neglijat, mai ales pentru cei care folosesc aceste produse, mi-am spus că nu ar fi o idee rea să scriu un articol despre personajele feminine care mi-au inspirat mie încredere trainică și care au trăit acel tip de poveste din care cititorul are numai de învățat.

Și cum eu am beneficiat de reducerea de 25% la achiziționarea unui produs din gama Lactacyd, vă invit să vă nominalizați și voi o prietenă ca “femeie pe bune” până pe 9 august, intrând pe pagina campaniei și urmând pașii întocmai. Apoi, prezentându-vă în farmaciile Sensiblu cu voucherul printat sau în format electronic, primiți această reducerea de 25% și 1 pachet de șervețele Lactacyd cadou. Mi-ar fi plăcut să pot face o fotografie explicită, dar voi primi produsele din România de-abia săptămâna viitoare! Mult succes!

6 păreri la “#femeipebune întâlnite în cărți”

    1. Mulțumesc frumos, Diana! Apreciez! As fi vrut sa iasă altfel, atunci poate poate m-aș fi gândit la câștig; voiam sa am unele cărți aici, să pot face și mai multe fotografii, dar le am în România. Am fost puțin constrânsă de împrejurări :(. Dar așa am vrut să abordez tema, în principiu! Mi-ar fi plăcut să mă joc mai mult cu această idee;)!

      Apreciat de 2 persoane

      1. Multumesc, dar o sa dureze ceva pana la recenzie 😁 Cred ca sunt vreo 8 volume a cate 700-800 pag. Dar nu ma las! Am vazut primul sezon din serie si mi-a placut prea mult. Poate ai timp de un episod, doua. Succes in ce ai de facut! 😘

        Apreciază

      2. Serios? Citisem despre primele 2 volume pe site-ul Editurii Nemira, mi-a atras și mie atenția dar nu am cautat mai departe sa vad cat e de bogata seria :)). O sa imi fac timp în week-end de un episod ;)! Mulțumesc de recomandare! Zile frumoase, Green Mama! :*

        Apreciat de 1 persoană

Lasă un răspuns

