„O piatră gânditoare”

Întotdeauna am văzut “piatra” ca unul dintre cele mai speciale materiale de construcții, piatra de temelie și lemnul de susținere, înfrățit de natură cu piatra. Două elemente ce se completează, unul este moale și relativ ușor de modelat, celălalt prezintă duritate, rigititate, și aproape ai putea crede că nu fluidizează nicio emoție. Hehe, numai dacă vă spun câte pietre mi-au smuls mie lacrimi, când mama se hotăra la curățenia generală să îmi mai rarefieze colecția de pietre din vitrina, în care numai pietrele nu își găseau locul, nu ați mai crede că acest agregat este de piatră. Dar să nu ne pierdem în amintiri din copilărie, pentru că iar îmi fuge mintea, de scapără pietrele, acasă.

Și pentru că am decis să îmi pun carul în pietre, vă voi și spune de ce visez la o casă care să conțină cât mai multă piatră, pentru că n-aș vrea să mai iasă la socoteală încă o idee, cu titulatura de piatră în casă!

Poate că nimeni nu mi-a înțeles, în totalitate, afinitatea pentru acest complex de substanțe minerale, îngemănate într-un mod desăvârșit unele într-altele; ba chiar unii se amuzau când mă vedeau că mă aplec după vreo “piatră interesantă”, ca mai apoi să îmi alunece moale printre degete, în reflexele soarelui împietrit pe cerul amiezii, analizându-i fiecare culoare unică (albastrul înverzit, portocaliul vărgat, griul tuciuriu, etc.); după care o vâram cu repeziciune în rucsac și zâmbeam liniștită, ca și cum mi-aș fi luat iarăși o piatră de pe inimă.

Am realizat că sunt un pătimaș veritabil, când colecția se întinsese considerabil. Iar când am fost întrebată ce voi face cu atâtea pietre, am răspuns: “Îmi voi face o casă! Toate pietrele vor fi pietre de temelie!” Eram atât de entuziasmată de această idee, deși eram privită cu sceptism, și poate încă mai sclipește în vreun colț de minte acest vis copilăresc. În vizor tot stă acel șemineu în care mocnește focul, când afară e un ger de crapă pietrele. Și mai știu că cel care visează, nu calcă nicicând în piatră seacă.

Îmi place piatra, ca element de construcție, pentru că poate juca orice rol, simbolic este prezentă în toate etapele vieții, ca un fel de certitudine a ei:

  • Dacă este să ne referim chiar și la originea unei familii, la întemeierea ei, totul începe cu urarea: “Casă de piatră!”, piatra fiind simbolul trăiniciei și al rezistenței acelui început de drum.
  • Și ca să nu rămână piatră cu piatră, acest material se adaugă la baza construcției, pentru ca nimic din ce se clădește ulterior prin conviețuire să nu se distrugă, să nu se dărâme. Fie că o folosim pentru susținerea pereților sau fie că o folosim ca element de decor, fie că o utilizăm pentru susținerea malurilor de pământ sau ca elemente sculpturale sau pietriș în alveole, piatra va inspira întotdeauna tărie și rezistență. Mie chiar îmi sugerează eleganță și rafinament, când este folosită în spații interioare (baie, cameră de zi, bucătătie, etc). Când visam la casa mea din piatră, chiar îmi imaginam spații în care piatra să domine, de exemplu un perete complet în camera de zi, cu rafturi pline cu cărți, între care să fie integrate imagini alb-negru. Sau mă gândeam la pardoseala din baie, realizată total din piatră de râu, și de ce nu, chiar și în mobilierul de bucătărie integrată, cât mai mult.
  • Cu trecerea anilor i se dovedește, cu certitudine, imaginea de piatră de încredere. Nimeni nu ne asigură că nu vom mai avea într-o astfel de construcție pietre pe inimă, dar tot acolo vom găsi și puterea sau imboldul să ne scoatem speranța și din piatră seacă și să mergem înainte.
  • Cumva, toate etapele vieții se sprijină pe cuvântul “piatră”.

La finalul acestui articol, vă las în compania unei poezii inspirate: Piatră să fiu – Valeriu Butulescu

Pe câmpul primăverii
atâta frumuseţe muritoare
piatră să fiu

o ploaie mă dezgroapă
alta mă ascunde
piatră să fiu

piatră gânditoare.

2 păreri la “„O piatră gânditoare””

Lasă un răspuns

