Recomandări de proză scurtă

Citeam în articolul publicat astăzi de Ema (Lecturile Emei) că luna mai este luna prozei scurte. Și cum am declarat și anterior, volumele de povestiri împlinesc esența mea de cititor, și poate mai târziu și cea de scriitor.  Nu pentru că au un număr redus de pagini iubesc povestirile (am răbdare și dorință infinită să citesc romane lungi, dacă suspansul îmi este întreținut până la capăt, bineînțeles), ci pentru că simt o bucurie aparte și inexplicabilă când citesc proză scurtă.

Motivele, în jurul cărora sunt construite povestirile, sunt elemente simple, neașteptate (o floare, un geamantan, un cor, etc), creatoare de magic, de surpinzător. Cititorul este parcă învăluit cu magia realității de-a dreptul! De asemenea, toată povestea se citește și trăiește în prezent, acum.

Am descoperit realismul magic în povestirile lui Eugen Cadaru, atât de bine construite, atât de aproape de mine și atât de translucide, atât de purtătoare de fantastic, de magie. Vă recomand să-l descoperiți pe compatriotul nostru prin “A opta zi e-n fiecare noapte”.

Prin intermediul narațiunilor construite din propoziții simple și complete, te trezeși într-o stare de serenitate și introspecție fără băgare de seamă, în care orice învălmășeală de emoții se ordonează rațional, fără prea mare efort, cu oareșce naturalețe. Și, într-adevăr, toate cuvintele sunt perfect rânduite în pagină, parcă le este sortit să joace rolul ăsta: simplitate lingvistică creatoare de magie pură.

a opta zi e-n fiecare noapte

Și mai apoi, l-am descoperit pe Julio Cortázar în “Manuscris găsit într-un buzunar și alte povestiri”, scriitorul dezvoltând în scrierile sale tot realismul magic.

Povestirile sunt scurte și conduc suspansul cititorului pe o pantă nu foarte abruptă, până când acesta este înconjurat la final de hăuri, din care nu se mai poate sustrage nimeni și nimic, nici măcar cel care mânuiește cuvintele, parcă scriitorul se condamnă pe sine la un anumit tip de final.

manuscris gasit intr-un buzunar si alte povestiri

Anul trecut am mai parcurs și “Geamantanul”Serghei Dovlatov, care m-a însoțit pe parcursul lecturii cu un fel de amuzament rusesc, tipic. Acest volum este alcătuit dintr-o serie de povestioare, corespunzătoare fiecărui obiect din singurul bagaj al autorului la plecarea din URSS.

Amuzamentul fin pe care l-am simțit ivindu-se printre rânduri au generat o stare de bine-venită recursie, atât prin modul vioi de a relata al autorului, cât și prin proprozițiile simple, fără aspirații stilistice înalte.

Hm, era să uit de “Oscar și Tanti Roz”, o povestioară care mi-a plăcut atât de mult, și care m-a făcut să mă îndrăgostesc iremediabil de simplitatea scrisului lui Schmitt.

oscar si tanti roz

De curând, am intrat în posesia a încă trei volume de proză scurtă, de care sunt foarte entuziasmată și foarte curioasă, totodată. Revin cu recenzii în următoarea perioadă!

recomandare proza scurta

Cam acestea au fost recomandările mele de proză scurtă. Dacă nu v-ați pierdut încă printre rândurile povestirilor, vă recomand cu căldură să o faceți!

Vouă ce volume de proză scurtă v-au rămas puternic întipărite în minte?

3 păreri la “Recomandări de proză scurtă”

Lasă un răspuns

