Kamceatka – Marcelo Figueras

“Kamceatka” este una din cărțile pe care le-am câștigat la un frumos concurs organizat de Goodread.ro, la care am participat cu un articol pe care îl găsiți și pe site, Strada Ficțiunii intitulat, același nume pe care îl are și colecția din care face partea cartea de față, mai exact din Turul Contemporan al Editurii ALLFA, parte a Editurii ALL.

kamceatka

Într-adevăr, ghizii turului contemporant ne pot transpune imaginația într-o vizită fictivă în orașul scriitorilor din timpurile actuale. La un moment dat, ne-am opri în fața unei case singuratice, în curtea căreia, langă o piscină care aduce mai degrabă cu un heleșteu, l-am zări pe Marcelo Figueras, preocupat să educe broscoii să se autosalveze de la înec.

Da, mi-a plăcut tare cartea asta! Am râs de una singură pe alocuri; năzbâtiile lui Harry și ale fratelui său, Piticul, mi-au amintit că nu demult nu aveam nici eu alte preocupări. Și totodată, m-am gândit că fiecare avem propria noastră Kamceatkă, locul unde ne vindecăm de vreo istorie cruntă, de regretul unui “Rămas – bun!” nespus, de niște amintiri mult prea clare, de lucrurile fizice care sunt acolo, în trecut, și pe care nu le-am putut lua cu noi în prezent, de dorul de mamă, de sobrietatea unei voci. Toți avem propriul refugiu imaginar, locul care nu se găsește niciunde pe hartă, ci într-un colț din noi.

Asta face “Kamceatka”, lasă trecutul să ne reprindă în mrejele relativității lui, să mai fim încă o dată strecurați prin filtrele zădărniciei lui.  Frumusețe dureroasă.

„Marcelo Figueras scrie cu forţă şi perspicacitate despre cum un copil îşi poate folosi imaginaţia pentru a descifra o realitate terifiantă şi înşelătoare.“ The Times

Concluzie: Mi-a plăcut cu totul cartea: titlul – “ultimul cuvânt pe care Harry îl aude de pe buzele tatălui său” (de pe coperta dindărăt), conținutul (părțile orânduite ca orarul unei zile din viața unui școlar: Biologia, Geografia, Limbajul, Astronomia, Istoria – conform cuprinsului; fiecare parte conține o serie de povestioare, parcă de sine stătătoare), stilul lui Marcelo Figueras, umorul și curajul personajelor, căldura imuabilă a limbajului, atmosfera familiară, mesajul aruncat în lume. Recomand cartea cu drag!

Cuvinte cu miros primăvăratic de infinit:

“Dacă viața ar fi un film și cineva ar întreba care e genul ei, ar fi potrivit să spunem: e unul care te face să râzi și să plângi în același timp, cum bunicul știa atât de bine.”

“Îmi place să mă gândesc că ne asemănăm mai mult în experiențele pozitive decât în cele negative, și că, drept urmare, este mai puternic ceea ce ne unește decât ceea ce ne desparte.”

“Acum cred și eu, la fel ca Malory, că nu există nimic care să ofere mai multe speranțe decât un om care a reușit să-și schimbe viața; în această lume întunecată în care toți ne asigură că nimeni nu se poate schimba, nimic altceva nu mi se pare mai demn de o epopee.”

Imaginar cu un unde și un când: Cred că fiecare cititor poate parcurge această carte în propria lui Kamceatka, într-un loc intim și familiar, într-un moment de dor de copilărie.

Detalii:

Traducere din limba spaniolă și note: Elena Alexandra Șerban

Anul apariției: 2013

Nr. de pagini: 305

Colecția: Strada Ficțiunii, Turul Contemporan

Disponibil la Editura ALL


Referitor la filmul aferent cărții: Kamchatka (2002), în regia lui Marcel Piñeyro, cu  Ricardo Darin și Cecilia Roth, nu pot face o apreciere exactă a acestuia, fiindcă prefer tot timpul cărțile în locul filmelor. Filmul prezintă doar un incomplet rezumat al cărții, poveștii nefiindu-i imprimat umorul pueril și trăirile autentice prezente în carte. Recomand cartea, și nu filmul!

Kamchatka-2002
(sursă imagine)
2 păreri la “Kamceatka – Marcelo Figueras”

Lasă un răspuns

