A opta zi e-n fiecare noapte – Eugen Cadaru

„Ce păstrează Eugen Cadaru de la predecesorii imediați este neutralitatea morală, el spune povestea și gata, cele 15 narațiuni ale sale nu au personaje pozitive și negative. Cu toate acestea, există ceva în atmosfera fiecărui text (inclusive în cea meta-ironică a Sferei) care presupune o etică și probabil aici se află magicul: nu trebuie spus nimic mai mult decât se spune – pe alocuri frust, de cele mai multe ori “banal” … Iată de ce, pentru mine, Eugen Cadaru este important în 2014.” (Cătălin Badea-Gheracostea)

În primul rând țin să mulțumesc site-ului bookblog.ro pentru concursul frumos organizat în urma căruia am avut oportunitatea să câștig această carte minunată.

Prin parcurgerea acestei cărți am avut o surpriză extrem de plăcută: descoperirea “realismului magic”, atât de practic și de comprehensibil în aparență, dar atât de instinctiv și de profund în esență. O lectură simplă, dar deloc banală!

Prin intermediul narațiunilor construite din propoziții simple și complete, te trezeși într-o stare de serenitate și introspecție fără băgare de seamă, în care orice învălmășeală de emoții se ordonează rațional, fără prea mare efort, cu oareșce naturalețe. Și, într-adevăr, toate cuvintele sunt perfect rânduite în pagină, parcă le este sortit să joace rolul ăsta: simplitate lingvistică creatoare de magie pură. M-am simțit din nou cât o neghină pe prispa casei bunicilor, pe vremea când eram absolut fascinată de tot ce îmi povesteau cei bătrâni, când încă mintea mea infantilă crea lumi imaginare dintr-o simplă exclamație nostalgică a străbunicii : “De-ai știi tu, copile, ce vremuri!”. Eh, ce vremuri! Cred că asta face romanul lui Eugen Cadaru: ne aruncă în trăiri perfect familiare, și nu ca să ni le amintim pur și simplu, ci ca să le retrăim.

Mi-au plăcut toate narațiunile ce alcătuiesc cartea, dar cel mai mult mi-a ajuns la suflet cea denumită: “Între oglinzi”, care începe cu un frumos motto fantasmagoric, un fragment de basm, iar întâmplarea propriu-zisă începe astfel: “Dintotdeauna fusese preocupat de infinit.” Nici nu am stat prea mult pe gânduri și mi-am zis că acesta trebuie să fie motto-ul blogului meu; a sclipit așa frumos.

Nu aș vrea să ofer detalii suplimentare, spun doar că această carte chiar merită citită. Și nu este o afirmație pe care o adaug întâmplător! Fiecare adult are nevoie de basme în lumea lui deformată.

Observație: Pentru anul acesta mi-am propus să citesc mai mult şi să adaug recenziilor ce urmează a fi realizate o nouă „rubrică”: Imaginar cu un Unde şi un Când, în care voi scrie locul în care mă văd citind cartea respectivă şi în ce context.

Imaginar cu un unde și un când: De-aș putea să mă arunc în trecut, tolănită pe prispa casei părintești, acolo aș citi această carte. Dar cum nu putem face asta, vă recomand să o citiți oriunde găsiți un loc magic. O cafenea? La umbra unui nuc? Oriunde?

Detalii:

Anul apariției: 2014

Nr de pagini: 363

Disponibil la Editura Tracus Arte

P.S. Când am prilejul să citesc cărțile autorilor români, parcă mă bucur de fiecare dată mai mult (comparativ cu bucuria parcurgerii cărților autorilor străini). Parcă citești ceva ce îți aparține într-un anume fel.

Mult noroc, domnule Cadaru!

7 păreri la “A opta zi e-n fiecare noapte – Eugen Cadaru”

Lasă un răspuns

