Geamantanul – Serghei Dovlatov

Dacă într-o zi ar trebui să ne îndesăm într-un geamantan trecutul, cum am proceda? Am lua lucruri la nimereală? Sau după lungi reflexii exhaustive am îngrămădi tocmai obiectele de care nu ne putem lipsi, acelea cu „valoare sentimentală”?

Și până la urmă toate lucrurile cu care am interacționat la un moment dat, care au staționat o vreme sau o viață într-un ungher întunecat sau la vedere, au furat la un moment dat o emoție, o privire, un strănut, un gând. Sau poate am pleca doar cu noi înșine și atât? Sau ne-am lăsa și pe noi? Și am lua nimicul din noi? Este interesant să te descoperi prin întrebări pe care, poate, nu ți le-ai fi adresat niciodată în lipsa unui stimul (de exemplu: un geamantan).

wpid-wp-1441450020420.jpg

„Geamantanul” (nr.182) face parte din Colecția „Cartea de pe noptieră” de la Editura Humanitas și este a treia carte pe care o citesc din această colecție, după „Fanfan” și „Două femei la Praga”. Acest volum este alcătuit dintr-o serie de povestioare, corespunzătoare fiecărui obiect din singurul bagaj al autorului la plecarea din URSS.

Amuzamentul fin pe care l-am simțit ivindu-se printre rânduri au generat o stare de bine-venită recursie, atât prin modul vioi de a relata al autorului, cât și prin proprozițiile simple, fără aspirații stilistice înalte.

Scrisul seamănă cu o stare de voioșie spontană și ai senzația că literele dansează pentru a forma cuvinte. Deși starea de vioiciune domină cuvintele așternute leneș și indiferent pe pagină, am remarcat și umbre de nostalgie la colțuri de surâs, în care au rămas pânze de păianjen uitate de timp.

„La Dovlatov, personajele ard la fel de intens ca la Dostoievski, dar într-un iad mult mai vesel.” The Village Voice

Concluzie: Vă recomand câteva zeci de pagini, care pentru mine au constituit o lectură ușoară și relaxantă!

Detalii:

Titlul original: Chemodan (1986)

Traducere din limba rusă: Margareta Șipoș

Nr. pagini: 133

Disponibil la Editura Humanitas (2011)

3 păreri la “Geamantanul – Serghei Dovlatov”

  1. Buna. Am citit recenzia ta si mi-a placut. Ai idee unde as mai putea gasi si eu aceasta carte? Nu reusesc sa dau de ea nicaieri, nu se mai editeaza. Mersi!

    Apreciază

    1. Salut, Stefania-Ioana! Sincer, eu mi-am achiziționat-o cu foarte puțin, acum vreo 2 ani cred.. ai putea sa o cauți pe site urile cu cărți ce au și stocuri de cărți mai puțin noi, ca spre exemplu: antic ex-libris, Târgul cărții, anticariate online, etc.
      Cu placere!

      Apreciază

Lasă un răspuns

